Zakończył się przetarg ogłoszony przez Urząd Morski w Gdyni na wykonanie drogi wodnej łączącej Elbląg z otwartym morzem. Wygrała najtańsza oferta belgijskiej spółki.

KTO WYGRAŁ?

N.V.Besix SA oraz firmy NDI SA i NDI sp.z o.o. zaproponowało 992 mln 270 tys. zł.. Dyrektor UM w Gdyni kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski wraz z zastępcą dyrektora do spraw technicznych Anną Stelmaszyk – Świerczyńską przewodniczącą ds. przetargu poinformowali na początku tygodnia o wygranej powyższego konsorcjum tłumacząc, że w 60% o wyborze decydowała cena, pozostałe 40% to sprawa długości gwarancji oraz czasu wykonania zadania.

TO NIE JEST OSTATECZNA DECYZJA.

Zanim podpisana zostanie umowa inwestor przeprowadzi szczegółową analizę dokumentów i pozwoleń a także referencji związanych z wcześniejszymi inwestycjami i wywiązywaniem się z zobowiązań podatkowych. Po sprawdzeniu komisja wskaże wykonawcę. Wtedy także pozostałe firmy będą mogły odwoływać się od podjętej decyzji, co – jak zapowiedział Piotrzkowski – jest spodziewanym procederem zważywszy na dotychczasowe doświadczenia związane z inwestycją.

OBOSTRZENIA ZWIĄZANE Z INWESTYCJĄ.

Po zakończeniu procedury przetargowej, prace – zgodnie z decyzją środowiskową rozpoczną się najwcześniej w październiku. A zanim ruszą, muszą odbyć się takie prace jak np. “przesadzanie trzcinowisk” – warunek postawiony w decyzji środowiskowej.

KOSZTA ZNACZNIE WZROSŁY.

Ten pierwszy przetarg nie obejmował całości inwestycji, a jedynie budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, prac na suchym lądzie oraz budowę suchej wyspy na Zalewie Wiślanym. Wygrała najtańsza oferta za 992 mln 270 tys. zł. przy czym najdroższa oferta na te same zadania opiewała na 1,4 mld zł. Do przeprowadzenia zostaną jeszcze dwa przetargi – jesienią przetarg dotyczący prac na rzece Elbląg, oraz trzeci przetarg – obejmujący pogłębianie Zalewu Wiślanego. Koszty całej inwestycji wydają się więc wielokrotnie wyższe niż wstępnie przewidziane przez ministerstwo 718 mln zł.

KIEDY KONIEC?

Wszystkie firmy biorące udział w pierwszym przetargu zadeklarowały czas wykonania inwestycji 8 miesięcy krótszy, niż zakładane w warunkach przetargowych 40 miesięcy, oraz dawały 5 lat gwarancji na wykonane prace. Piotrzkowski wyraził nadzieję, że pod koniec 2022 roku inwestycja będzie już gotowa.

Źródło: UM w Gdyni, PAP