fot. UM w Gdyni

Już wkrótce na Zalewie Wiślanym pojawi się nowa jednostka służąca do rozstawiania oznakowania nawigacyjnego. Przewidywany zwiększony ruch na wodach zalewu, związany z budową drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską i Zalew Wiślany wymagać będzie zwiększonej ilości i jakości oznakowania na torach wodnych.

Jednostka “Hydrograf 17”, która zastąpi wysłużonego już 60-letniego “Hydrografa-7”, dzięki zwiększonej powierzchni pokładowej i silniejszemu dźwigowi pozwoli na usprawnienie ruchu wodniackiego na wodach zalewu.

Podstawowe parametry jednostki:

Długość całkowita: 24,0 m
Szerokość konstrukcyjna. 6,2
Zanurzenie maksymalne: 1,4 m
Napęd: silnik wysokoprężny Caterpillar 500kW
Prędkość maksymalna: 12,0 węzłów
Dźwig – Melcal FL30T4 (750 kg przy wysięgu 12 m)
Zasięg przy prędkości ekonomicznej wyniesie minimum 600 Mm, a autonomiczność żeglugi – 5 dni dla 6 osób.

Koszt jednostki to 18 327 000 zł w 85% pokryty z funduszy unijnych. Odbiór przez nowego właściciela (Urząd Morski w Gdyni) nastąpi już w pierwszych tygodniach września 2019. Statek będzie stacjonował w Elblągu. Został wyprodukowany w fińskiej stoczni Tyovene OY w ramach projektu „Wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni” (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020), o którym poczytać można na stronach urzędu:

https://www.umgdy.gov.pl/%20/www.umgdy.gov.pl/?p=12568

Źródło: https://www.umgdy.gov.pl